Selecteer een pagina

Of je nu groot of klein, dik of dun, een macho man of een tuttebel bent… Iedereen heeft wel eens last van onzekerheid. Zelfs die ene persoon die jij tot ‘Mr. or Mrs. Perfect’ gebombardeerd hebt. Onzeker zijn is echt heel normaal. Maar wanneer deze onzekerheid jouw levensgeluk in de weg staat wordt het onacceptabel. Zelfvertrouwen is ook basis van de meest voorkomende oorzaken van een burn out. Dus! Zelfvertrouwen vergroten, dat is waar we het in dit artikel over gaan hebben.

De onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn:

  • Wat zelfvertrouwen nu eigenlijk precies is.
  • Waaruit zelfvertrouwen is opgebouwd.
  • Hoe zelfvertrouwen ontstaat.
  • Doe de zelfvertrouwen-test en kom erachter of jij bulkt van het zelfvertrouwen of dat je nodig wat bij te spijkeren hebt aan je zelfverzekerdheid.
  • Bekijk wat funest is voor je zelfvertrouwen.
  • Kom erachter hoe jij jouw zelfvertrouwen vergroot.
  • Lees extra tips die jou helpen je zelfvertrouwen te vergroten.

Wat is zelfvertrouwen?

Voor we serieus aan de slag gaan is het misschien handig om het woord zelfvertrouwen even goed uit te pluizen. Want zoals ik wel vaker benoem: je kunt pas verandering aanbrengen wanneer je iets écht begrijpt.

Zelfvertrouwen, is het vertrouwen dat je in jezelf hebt. Het vertrouwen in jouw eigen kunnen- en ‘zijn’. Als je zelfverzekerd bent betekent dit dat je veel vertrouwen in jezelf hebt, dus dat het vertrouwen in jezelf sterk is. Wanneer je onzeker bent is het vertrouwen in jezelf zwak. No worries, er valt gewoon nog wat winst voor je te behalen en daarbij ga ik je helpen!

Je zelfvertrouwen komt in verschillende aspecten tot uiting, bijvoorbeeld:

  • het sociale aspect, dus het contact met de ander/je relatie tot een ander
  • op werk, contact met je leidinggevende en collega’s
  • op uiterlijk gebaseerde zaken
  • jouw persoonlijkheid
  • hobby’s die je uitoefent
  • je opleidingsniveau
  • het totaal plaatje van wie jij bent
  • etc.

Waaruit zelfvertrouwen is opgebouwd

Er zijn een aantal aspecten waaruit ieders zelfvertrouwen is opgebouwd. Ik zal ze stapsgewijs voor je uitleggen.

Zelfvertrouwen is opgebouwd uit:

1. Wat je kunt

Wat doe je op dit moment en waar ben je specifiek goed in? Alles wat je op dit moment kunt is voor jou vertrouwt en voelt dus als eigen. Dat geeft zelfvertrouwen, want je weet van jezelf dat je de dingen die je doet daadwerkelijk goed uitvoert.

2. Waar je toe in staat bent

Dingen die je misschien niet op regelmatige basis doet, maar waarvan je weet dat je het wel kan of zou kunnen. De wetenschap dat je iets kán geeft je zelfvertrouwen een boost.

3. Wat je wilt

Heb jij duidelijk voor ogen welke richting je op wilt met je leven, weet je waar je mee bezig bent en doe je dingen doordacht? Dan is de kans aanzienlijk dat je een sterk zelfvertrouwen hebt. Als je weet waar je mee bezig bent en een doel voor ogen hebt is er geen reden om te twijfelen en gevoelsmatig wankel te staan.

4. Fijne en minder fijne conclusies over jezelf

Iedereen heeft goede en minder goede eigenschappen en uiterlijke aspecten. Ja, echt iedereen. Mensen met zelfvertrouwen accepteren al hun eigenschappen, dus óók de mindere kanten.

Hoe zelfvertrouwen ontstaat

In je leven vervul je bepaalde rollen, denk hierbij aan:

  • zoon/dochter
  • vader/moeder
  • vriend/vriendin
  • klasgenoot
  • werknemer/werkgever
  • lid van een voetbalteam of popbandje
  • etc.

In elke rol wordt er iets anders van jou verwacht – en daar gedraag jij je naar. Elke verwachting kan weer iets anders in jou oproepen. In de ene rol kun jij je comfortabel voelen en in de andere rol komen er bepaalde onzekerheden naar boven.

Zelfvertrouwen opbouwen begint al van kleins af aan, je wordt eigenlijk continu geconfronteerd met dingen die je wel of niet goed doet. We leven in een maatschappij waarbij de ‘juiste’ dingen beloond worden en dingen die je ‘verkeerd’ doet afgestraft worden. Op die manier krijg jij mee wat volgens de ander ‘gewenst gedrag’ is.

Het is de waarheid in de ogen van diegene. Dus; de mening van iemand anders. Dat maakt het geen feit.

Maar naarmate je ouder wordt ga je jouw eigen visie creëren en inzien dat wat je in al die jaren meegekregen hebt maar een mening van anderen was – geen feiten. Goed nieuws jongens, want dit betekent dat je alle onzekerheden die je met je meedraagt dus ook weer uit je systeem kunt bonjouren!

Zelfvertrouwen-test

Deze test is bedoeld om voor jezelf inzichtelijk te krijgen of er nog winst te behalen valt op het gebied van zelfvertrouwen. Ga alle vragen na en beantwoord ze eerlijk.

  1. Ik ben blij met wie ik ben.
  2. Ik heb het idee dat ik goede kwaliteiten bezit.
  3. Ik voel mij comfortabel in het leggen- en hebben van sociale contacten.
  4. Ik kan dingen net zo goed doen als de ander.
  5. Ik weet dat ik mindere kanten heb en ik accepteer deze.
  6. Ik vind mijzelf minstens net zoveel waard als de ander.
  7. Ik weet verschillende eigenschappen van mijzelf te benoemen waar ik trots op ben.
  8. Ik ben trots op dat wat ik doe en gedaan heb.
  9. Ik kan goed relativeren.
  10. Ik voel mij op m’n gemak in grote groepen.
  11. Ik kan om- en met mijzelf lachen.
  12. Ik ken mijn eigen grenzen en ga hier niet overheen.
  13. Ik weet dat niemand perfect is, behalve ik (grapje).
  14. Ik kan kritiek incasseren.
  15. Ik kan complimenten ontvangen en voel mij hier comfortabel bij.
  16. Ik straal zelfvertrouwen uit.

Elke vraag is een punt waard, in totaal zijn er dus maximaal 16 punten te behalen.

Als je aan 12 punten of meer voldoet is je zelfvertrouwen goed op peil!

Als je aan 11 punten of minder voldoet valt er misschien nog wel wat winst voor je te behalen. Hopelijk helpt dit artikel je weer een stap vooruit!

Wat funest is voor je zelfvertrouwen

Bepaalde punten halen je zelfvertrouwen per definitie naar beneden. Ik som er een aantal voor je op.

1. Goedkeuring/bevestiging nodig hebben

Het is normaal dat je bevestiging wil van de mensen die er voor jou toe doen, maar afhankelijk zijn van de goedkeuring van een ander is geen goede zaak.

Je zegt met andere woorden tegen jezelf: ‘Ik kan niet van mijzelf op aan’ of ‘Ik kan zelf geen juiste beslissingen nemen’…

‘Ik kan niet op mezelf vertrouwen’.  

2. Negatieve selftalk

Wanneer je continu negatieve zelfpraat hebt werkt dit ongelofelijk destructief.

Je zegt bijvoorbeeld dingen tegen jezelf als:

  • ik kan het niet
  • hier ben ik niet voor weggelegd
  • ik zou dit nooit zo goed kunnen als zij
  • ik heb het wel ok gedaan, maar ik weet zeker dat ik het nog beter zou kunnen.

Je praat jezelf als het ware naar beneden waardoor je zelfvertrouwen keer op keer een deuk oploopt.

3. Ontkrachten van jouw kunnen

Stel je krijgt een compliment van iemand, zeg je dan: ‘Dankjewel, ik ben er zelf ook blij mee’ of zeg je ‘O haha, nou dat stelt niks voor hoor. Normaal gesproken doe ik het veel beter’?

Incasseer je het compliment of ontkracht je het en haal je jouw skills naar beneden?

Ontevreden zijn met dat wat je doet, de lat telkens hoger leggen en dit ook nog eens uitspreken – je stelt jezelf altijd teleur. Die denkbeeldig (belachelijk hoogliggende) lat ga je natuurlijk nooit bereiken! En dát maakt onzeker, want je gevoel wordt constant bevestigt: ‘Zie je wel, ik kan het niet’.

4. Anderen op een voetstuk plaatsen

Maak het eens visueel:

Als jij iemand anders op een voetstuk plaatst, waar sta jij zélf dan op dat moment? Juistem, onder die ander.

Je haalt jezelf naar beneden en dat is niet oké, want niemand is belangrijker dan jij.

Zelfvertrouwen vergroten op het werk

Onzekerheid komt, buiten je privéleven, ook op werk regelmatig tot uiting. Hier zijn verschillende aanleidingen voor, denk bijvoorbeeld aan:

  • iemand anders zijn gedachten invullen
  • kijken naar wat een ander allemaal kan en jij niet
  • de focus leggen op wat niet gaat zoals je wilt ipv alle taken die je wél vlekkeloos verricht
  • jezelf niet toestaan fouten te mogen maken
  • negatieve dingen tegen jezelf zeggen als: ik kan het niet of ze vinden mij vast niet leuk
  • het muurbloempje uithangen, jezelf verstoppen
  • de lat te hoog leggen waardoor jij je doelen nauwelijks kunt behalen.

Als deze punten, en nog een heleboel meer, zorgen ervoor dat je zelfvertrouwen de grond ingeboord wordt. Je maakt jezelf alleen maar onzeker, wat zo zonde en onnodig is!

Jij bent de enige die jouw onzekerheid aan kan pakken, niemand anders kan dit voor jou doen. Neem het heft in eigen handen, want je kan hier verandering in aanbrengen, echt! Lees de tips die ik hieronder geef en ga ervoor.

Zelfvertrouwen vergroten, hoe doe je dit?

Zorg goed voor jezelf

Door goed voor jezelf te zorgen maak jij jezelf belangrijk. Het is eigenlijk niets meer dan de juistes keuzes maken.

Kies er bijvoorbeeld voor om:

  • te sporten
  • gezond te eten
  • goed te slapen
  • mooie en lekker zittende kleding aan te trekken.

Laat jezelf zien

Zolang jij jezelf op de achtergrond houdt zul je minder gezien worden, en dat is volkomen logisch! Want als jij je verstopt, hoe kan een ander je dan zien staan? Je komt in een vicieus cirkeltje terecht die destructief werkt en dat maakt je knetter onzeker.

De oplossing? Treed wat meer op de voorgrond, durf jezelf te laten zien! Het zet je in jouw kracht en geeft je zelfvertrouwen een boost.

Stel doelen voor jezelf

Stel bepaalde doelen. Een mooi droomdoel bijvoorbeeld. Zorg er alleen wel voor dat je – op weg naar die pracht van een droom – subdoelen stelt.

Door die subdoelen houd je het overzichtelijk omdat die sneller en makkelijker te bereiken zijn. Telkens als je zo’n subdoel behaald hebt krijg je een YES-gevoel. Het maakt je trots en doet je zelfvertrouwen vergroten.

Ga opzoek buiten je comfortzone

Ze zeggen niet voor niks: Stap uit je comfortzone – want daar gebeurt het. ‘There is where the magic happens’.

Het klopt helemaal.

Dus probeer nieuwe dingen uit, trigger jezelf tot ontwikkeling. Het laat je zelfvertrouwen groeien en daarmee creëer je geluk en succes!

Doe alsof

Welke eigenschappen bezit jij waarvan je wil dat ze tot uiting komen én een gewoonte voor je worden? Doe gewoon alsof! Fake it ‘Till you become it. In het begin zal het een beetje als een rol aanvoelen, logisch want het is op dit moment nog niet eigen. Maar dat wordt het wel als die rol zijn vruchten afwerpt en je merkt dat het je goed doet.

Tips zelfvertrouwen vergroten

Het is ontzettend lastig en pijnlijk als jouw onzekerheid je levensgeluk in de weg staat. Je voelt je machteloos, klein en nietszeggend. Maar met de juiste tips kun jij jouw zelfvertrouwen vergroten.

Nog even alle tips op een rijtje (+ extra’s!) waardoor jij jouw onzekerheid voorgoed om kunt zetten naar zelfvertrouwen.

  1. Geef jezelf goedkeuring in plaats van de bevestiging of goedkeuring aan een ander te vragen.
  2. Stop met het vergelijken van jezelf ten opzichte van iemand anders.
  3. Doe alsof – gedraag je zelfverzekerd, fake it ‘till you become it! Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het echt op die manier werkt. Die link verwijst overigens naar een erg leuke en interessante lezing van Amy Cuddy, check het filmpje eens. Het is de moeite waard!
  4. Blijf jezelf ontwikkelen – bewijs jezelf ‘dat je het wel kan’ door keer op keer nieuwe dingen te leren en een persoonlijke groei blijft zien.
  5. Zorg goed voor jezelf – maak gezonde keuzes die jouw levensgeluk en zelfvertrouwen vergroten.
  6. Maak jezelf belangrijk – plaats mensen minder op een voetstuk.
  7. Leer assertief te worden – kom voor jezelf op, op een rustige en evenwichtige manier waarbij je rekening kan houden met de ander.
  8. Laat jezelf zien – laat zien wie jij bent en wat je kan.
  9. Stel realistische doelen – dus doelen die te behalen zijn.
  10. Spreek je uit – durf je (genuanceerde) mening te geven.
  11. Kies voor jezelf – doe de dingen die goed voor jou zijn, jou gelukkig maken en je zelfvertrouwen vergroten.
  12. Stap buiten je comfort zone – search for the magic 😉
  13. Neem complimenten aan – ontkracht het niet maar incasseer het juist, wees er trots op!
  14. Verander ‘ik moet’ naar ‘ik kies ervoor om’ – zo neem het heft in eigen handen. De druk valt weg en jij maakt zelf bewuste keuzes, dat geeft je kracht en zelfvertrouwen.

 

Heb jij goede tips om je zelfvertrouwen te vergroten?

Met Hugging a Cactus realiseer ik mijn droom om anderen te inspireren positief, vol vertrouwen en eerlijk in het leven te staan. Ik help je zelfinzicht te krijgen waardoor jij jouw burn out kunt voorkomen of overwinnen. Lees hier alle tips en inzichten!  - Anne

Pin It on Pinterest