Selecteer een pagina

Stoppen met piekeren, peinzen, overdenken – geef het beestje een naampje… Dat is waar we het dit keer over gaan hebben. Veel mensen hebben hier namelijk last van en dat is zo zonde en onnodig!

Het levert je een hoop stress op en als je niet uitkijkt pieker je jezelf zo een burn out in. Want je maakt je druk over of:

  • je wel goed genoeg bent
  • je het allemaal wel goed doet zoals je het doet
  • de ander jou wel leuk vindt
  • een ander het wel/niet beter doet dan jij
  • je de juiste keuzes maakt
  • én je peinst over dingen waar je geen invloed op hebt.

Tja, zonder het nodige zelfvertrouwen red je het gewoon niet in deze snelle en harde maatschappij.

Als je constant twijfelt aan hetgeen wat jij denkt, doet en voelt en de bevestiging niet aan jezelf kan geven maar het bij de ander zoekt; dan stort je geheid een keer in. Jij kan je leven(sgeluk) namelijk niet van een ander af laten hangen.

En dat wil je ook helemaal niet! Want hoe lastig het nu misschien ook voor je lijkt, het is veel fijner om in je eigen kracht te staan en op jezelf te vertrouwen.

Dus denk jij: ‘ik wil stoppen met piekeren want ik pieker veel en het staat me eigenlijk best wel in de weg’? Dan is dit artikel wat voor jou!

Lees lekker verder en pas de inzichten toe op jezelf waardoor je definitief een einde kan maken aan het peinzen en doemdenken.

Wat is piekeren?

Iedereen denkt zo nu en dan grondig na. We overwegen allemaal wel eens bepaalde opties waarna we, hierop gebaseerd, een keuze maken. Maar overwegen en overdenken is ‘another biscuit’.

Iets overwegen is gezond, zo maak je (meestal) de juiste keuzes. Overdenken daarentegen, betekent dat je het punt van het daadwerkelijk een keuze maken maar moeizaam kunt bereiken. Je twijfelt constant, bent veel aan het doemdenken en blijft er altijd een beetje omheen draaien.

Een echte knoop doorhakken duurt ellenlang. En als je dan eenmaal die keuze gemaakt hebt ben je geneigd hierop terug te komen want ‘is het nu wel de juiste keuze geweest of had ik het beter toch anders kunnen aanpakken…?’.

Kortom: piekeren is onophoudelijk overdenken, peinzen, tobben of malen waarbij je niet tot nauwelijks kunt relativeren en jezelf geen halt toe weet te roepen.

Waarom pieker je?

Mensen piekeren omdat het hen een (vals) gevoel van controle geeft. Door ergens overmatig over te peinzen – alle ‘eventueel in de toekomst misschien mogelijke’ uitkomsten op een rijtje te hebben – lijkt het misschien alsof je een situatie in de hand hebt.

Je onderschat je eigen kunnen, je hebt weinig tot geen vertrouwen in jezelf en het leven. Daartegenover staat dat je situatie overschat. Je maakt het groter en intenser dan het werkelijk is.

Deze manier van doemdenken heeft natuurlijk nul positief effect. Het enige wat je ermee bereikt is onrust, stress in jezelf, en als je een fervent piekeraar bent – ook in je relatie.

Want zeg nu eens eerlijk: doordat jij alle mogelijke scenario’s in jouw hoofd af laat spelen, verander je de situatie daar ook maar iets mee? Kan jij invloed uitoefenen door ergens ongezond veel over na te denken en krampachtig vast te houden aan deze doemgedachten? Nee. Het zal eerder averechts werken.

Dwangmatig piekeren

Als je piekert zie je vaak duizend beren op de weg en probeer je situaties gevoelsmatig onder controle te houden/krijgen door er maar flink veel over na te denken. Je houdt jezelf voor de gek, want natuurlijk krijg je niet meer grip op de situatie door er veel over te peinzen!

Dwangmatig piekeren gaat nog een stapje verder. Dit gebeurt wanneer je constant aan het peinzen bent over twee of meer thema’s in je leven. Het lukt je onmogelijk het doemdenken te stoppen en bent alleen maar bezig met wat er ‘heel misschien eventueel wel eens’ in de toekomst mis zou kunnen lopen.

Je kunt je voorstellen dat dit ontzettend ongezond voor je is. Je creëert bijvoorbeeld:

  • angst
  • fysieke klachten zoals hartkloppingen en spanningshoofdpijn
  • een laag energielevel
  • concentratieproblemen
  • prikkelbaarheid
  • stemmingswisselingen
  • overmatige spierspanning
  • slapeloze nachten
  • verminderde eetlust of juist (te)veel eetlust
  • etc.

Stoppen met piekeren tips

  1. Roep het legale piekermoment in je leven. Kies een bepaald moment op de dag van maximaal 30min, en spreek met jezelf af dat je dan even mag piekeren. Wees wel consequent en wijs jezelf hierop. ‘O!, Ik ben nu aan het peinzen, dit bewaar ik voor mijn piekermoment tussen 16.00 en 16.30.’ Zo beperk je het piekeren en lijdt je leven hier niet zo onder.
  2. Schrijf je piekergedachten op. Een effectieve manier om je hoofd te legen. Wat je denkt schrijf je op, en daardoor verdwijnt het uit je systeem. Je maakt het visueel en zult zien dat het daardoor allemaal ineens wat minder complex is.
  3. Focus je op dat wat je aan het doen bent. Benoem het desnoods. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben op werk, zit achter mijn bureau en ik typ een notule uit terwijl ik een lekkere bak koffie aan het slobberen ben’. Zo houd je jezelf alert en voorkom je dat je in je hoofd gaat zitten praktiseren over van alles.
  4. Zorg voor een evenwichtige balans in je tijdsbesteding. Het is goed als je wat om handen hebt. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je vlucht voor je gedachten – maar als je daginvulling sober is dan kun je er misschien voor kiezen om iets meer in te plannen. Niks doen leidt gauw tot in je hoofd zitten, en je wil juist minder piekeren!
  5. Doe ontspanningsoefeningen. Kies er één en neem lekker je tijd om deze uit te voeren. Ademhalingsoefeningen werken over het algemeen fantastisch! Je lichaam kalmeert en je verlegt ook nog eens je aandacht, win win.
  6. Denk aan fijne en blije momenten. Probeer je in te leven in die ene fijne herinnering of eventueel toekomstige leukheid. Als jij aan vrolijke dingen denkt neem je die emotie over.

Stoppen met piekeren ‘s nachts

Nachtelijke piekeren, heel irritant! ‘s Avonds en ‘s nachts is namelijk hét uitgelezen moment waarop je alle ruimte krijgt om te peinzen. Het is stil, je doet niks, wil slapen en dat lukt je niet door welke gebeurtenis dan ook. Je bent aan het malen en ondertussen raak je steeds gefrustreerder omdat je wil slapen – en dat lukt je maar niet.

In dit geval heb je een vicieuze cirkel te pakken!

En je houdt het helemaal zelf in stand. Gek eigenlijk he, hoe moeilijk wij het onszelf kunnen maken?

Een aantal van de bovenstaande tips kun je ook toepassen op het piekeren ‘s nachts. Denk bijvoorbeeld aan:

  • ontpanningsoefeningen (ademhalingsoefening of de bodyscan)
  • leg een blocnote naast je bed waarop je van je af kunt schrijven
  • denk aan fijne en vrolijke momenten, zo val je kalm in slaap én sta je vrolijk op!

 

Managejezelf heeft ook een fijn en inzichtelijk artikel geschreven over stoppen met piekeren en doemdenken.

Dankjewel voor het lezen van mijn artikel, ik hoop dat je er weer wat aan hebt gehad. Voor nu: leer te stoppen met piekeren, laat het los, probeer het touw wat te laten vieren. Heb een beetje vertrouwen in jezelf en in het leven, het komt zoals het komt. Linksom of rechtsom, alles komt op zijn pootjes terecht, altijd!

Met Hugging a Cactus realiseer ik mijn droom om anderen te inspireren positief, vol vertrouwen en eerlijk in het leven te staan. Ik help je zelfinzicht te krijgen waardoor jij jouw burn out kunt voorkomen of overwinnen. Lees hier alle tips en inzichten!  - Anne

Pin It on Pinterest