Selecteer een pagina

De kracht van positief denken, de verandering die dit in jouw leven teweeg kan brengen is immens! In dit artikel leer ik je:

  • welke impact negatieve gedachten- en gedragspatronen op jouw leven kunnen hebben, hoezeer wij onszelf beperken
  • waar deze gedachten- en gedragspatronen vandaan kunnen komen
  • hoe je deze gedachten- en gedragspatronen om kunt zetten naar iets wat voor je werkt in plaats van tegen je

Casus

“Terwijl ik deze blog aan het schrijven ben kijk ik naar buiten, wát een bagger weer! Volle bak regen, de hele dag al. De lucht is knetter grijs waardoor alles er grauw, somber en bedrukt uitziet. Nu snap ik waar de term ‘Koud Kikkerlandje’ vandaan komt.

Je kan ook nog eens geen kant op, je moet binnen blijven want als je naar buiten gaat word je zeiknat en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Maar stel nu dat je een hond hebt, dan móet je naar buiten! Zal ik nog even doorgaan, of is de boodschap duidelijk…?”

Je voelt je zoals waar je focus op ligt

Welk gevoel ervaar je als jij je inleeft in het stuk hierboven? Ik gok dat je je inmiddels een beetje hetzelfde begint te voelen als het weer; grauw, somber en bedrukt. Positief denken is hier duidelijk niet bij! Negatief denken daarentegen… Herken je het? Ik hoop het, want wanneer je het herkent kun je er iets aan veranderen. Herkenning is de eerste stap naar verandering.

Laat ik voor we de 12 stappen gaan behandelen allereerst beginnen met je gerust te stellen; er is niks raars aan het feit dat je het glas vaak half leeg ziet. Veel mensen hebben hier last van. Het is namelijk zo ontzettend makkelijk om van het negatieve uit te gaan. Dit komt omdat wij mensen ingesteld zijn om de negatieve situaties eerder te zien dan de positieve. Ok, er is dus niks geks aan, maar feit blijft dat het je ontzettend in de weg kan zitten! Want zoals je net zelf ervaren hebt voel jij je zoals waar je focus op ligt. Lees hieronder de 12 stappen hoe jij een positieve mindset kan bereiken!

1. Van een negatieve visie » naar positief denken

Dus, wat gaan we doen? We gaan het negatieve denken ombuigen tot positief denken. Eigenlijk is het heel simpel. We gaan de goede dingen uitlichten, want geloof me… In elke situatie, hoe heftig ook, kan positief denken je helpen.

In dit geval heb ik een onbenullig onderwerp gekozen als: ‘het regent de hele dag en ik kan geen kant op’. Bedenk eens goed voor jezelf waarom je geen kant op kan. Omdat het regent? Wat nu als ik je het volgende zeg: de regen weerhoudt jou er niet van om je (regen)jas aan te trekken en er op uit te trekken, jij weerhoudt jezelf ervan om iets buiten de deur te ondernemen!

Zie je het? We denken vaak in beperkingen. Op het moment dat je wat meer in oplossingen zou denken in plaats van obstakels – dan zou dat veel vrijheid bieden.  

Ga een eind wandelen met je hond, die overigens geen enkele moeite heeft met de regen, en heb er plezier in. En weet je wat? Het is nog gezond ook. Pure prikkeling van de zintuigen, het maakt je wakker. Het hoort er nu eenmaal bij, dus kan je er maar beter het beste van maken!

2. Alles valt of staat met jouw mindset

Natuurlijk doen zich ook tal van heftige situaties voor waarbij het lijkt alsof er geen enkel lichtpuntje te vinden is. Neem nu een burn out, en dan bedoel ik geen tweeweekse even goed opladen – burn out, maar een echt heftige langdurige periode waar geen eind aan lijkt te komen. Eentje waar het welbekende spreekwoord ‘licht aan het eind van de tunnel’ heel toepasselijk op zou zijn, als je dat licht ook daadwerkelijk zou zien…

Enfin; goed nieuws! Dit is weer een gevalletje focus verleggen. Met focus verleggen bedoel ik niet je gedachten op totaal iets anders brengen. Blijf in dezelfde situatie, bekijk deze situatie alleen vanuit een positieve visie. Haal het positieve uit de situatie, hoe ieniemienie klein het gevoelsmatig ook voor je is. Alles valt of staat met jouw mindset, begin dus vanaf vandaag met positief denken!

Voorbeeld: Je zit op de bank en bedenkt je ineens dat je al een enorm lange tijd bezig bent met je herstel en je besluit jezelf wijs te maken dat het vast nóóit meer goedkomt.

  1. Hoe vaker je dit tegen jezelf zegt, hoe meer je hier daadwerkelijk in gaat geloven – zet hier een concrete helpende gedachte tegenover: ‘het is logisch dat een verandering als deze een langere periode nodig heeft, er zijn een heleboel stappen die ik wél al gemaakt hebt’. Benoem deze stappen vervolgens.
  2. Wat denk je dat het met je doet als je dit tegen jezelf zegt? Je valt jezelf aan, maar je valt jezelf ook af. In één klap haal je al het werk wat je tot nu toe verricht hebt volledig onderuit – wees liever wat zachter naar jezelf. Bedenk iets wat je uit deze negatieve spiraal trekt, onderneem iets wat je goed doet.

3. Focus verleggen

Wat nu als we je focus gaan verleggen, als we eens positief denken? Wat heb je wél bereikt en welke inzichten heb je gekregen dankzij die ‘pain in the ass’ van een burn out?

Heeft het je laten inzien dat:

  • Je bepaalde gedragspatronen bezit die je tegenwerken waardoor je keer op keer over je eigen grenzen gaat?
  • Gedrag aan- en af te leren is, én dat jij dit gedrag aangeleerd hebt vanuit jouw referentiekader?
  • Je zulk gedrag niet meer wil en dat je het aan het vervangen bent voor gedrag dat wél voor je werkt?

Het kan voorkomen dat er situaties zijn waarbij het je niet lukt om er iets moois uit te halen, maar dit betekent niet dat je niet kunt starten met positief denken. Het is niet het één of het ander, emoties en gevoelens kunnen prima tegelijkertijd ervaren worden.

Wat je in zulke situaties kunt doen is bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen:

‘Ik zit op dit moment in een vervelende of nare situatie (… vul hier jouw specifieke situatie in), maar ik kies ervoor om nu te genieten van een lekkere kop thee bij dat ene leuke tentje op de hoek’ of ‘Ik zit heerlijk met m’n snoet in het zonnetje, dat is eigenlijk best een fijn lichtpunt op dit moment’.

Dit is positief denken. Zie je dat het kan, hoe rot je je ook voelt? Ze zijn er, de lichtpuntjes – en wel in ontelbare mate! Gebruik deze momenten om hier je kracht uit te putten. Je maakt het een stuk makkelijker en leuker voor jezelf.

Zoals je eerder gemerkt hebt neemt je lichaam de emoties over van datgene waar jij je focus op legt. Realiseer je dat je er dus zelf invloed op hebt! Elk lichtpuntje is een lichtpuntje, houd daar aan vast.

4. Train jezelf

Je kan jezelf in alles trainen, dus ook hierin. Je hersenen hebben een bepaalde tijd nodig om ergens aan gewend te raken en dit vervolgens eigen te maken. Wees niet te streng voor jezelf als je jezelf betrapt op negatief denken, probeer het om te zetten naar positief denken!

Wanneer je dit doet heb je telkens een kleine overwinning te pakken. Als je hier actief mee aan de slag gaat zullen je hersenen die positieve visie op een gegeven moment als eigen gaan zien. Je programmeert jezelf als het ware op een positieve manier, conditionering wordt het ook wel genoemd.

Natuurlijk zal je nog wel eens negatief denken, dit is iets wat in de mens zit, maar hé! Je bent je er dan tenminste van bewust, je geeft je niet over aan alle destructieve gedachten én je hebt vanaf nu de tools om welke situatie dan ook vanuit het positief denken te kunnen benaderen.

5. Leef alert in het moment, doe een stap achteruit

Alleen wanneer je alert in het moment leeft kun je bewust kijken naar de situaties zoals ze zijn. Hoe voel jij je? Voel je onrust, spanning, verdriet, boosheid of juist intens geluk? Doe af en toe eens een stap achteruit en bedenk waar dit gevoel vandaan zou kunnen komen. Op deze manier kun je er iets aan doen. Er is iets wat dit triggert.

In het geval van intens geluk is dit een mooie manier om het geluk nóg bewuster voelen!

6. Analyseer de situatie en jezelf – stel jezelf gerichte vragen

Simpel voorbeeld, ik gok dat de meesten onder ons het wel zullen herkennen:

‘Ik ga morgen op vakantie. Het vliegtuig vertrekt vroeg en ik moet nog zoveel doen! De koffers/tassen zijn nog niet ingepakt, ik moet nog wat spulletjes kopen en het huis moet ook nog netjes aan kant. En; oja! ik moet mijn huisdier naar de oppas brengen. Hoe ga ik dit in he-mels-naam voor elkaar boksen in dit tijdsbestek? PANIEK!’

Ok, ten eerste; je móet niks. Je legt jezelf van alles op, dat is heel wat anders. En dan nog een saillant detail… Waar is de voorpret gebleven? Je gaat op vakantie, wat op zich geen onplezant feit is, en het enige wat je aan het doen bent is bergen vol stress creëren! Al je energie gaat naar de stressbergen toe en dat is natuurlijk eeuwig zonde, je zou je energie veel beter kunnen besteden waardoor jij je stress verminderd. Dit is een perfect moment om een stap achteruit te doen en de situatie te analyseren. Stel jezelf een aantal gerichte vragen:

  • Hoe voel ik me? – Gestresst.
  • Is dit hoe ik mij wil voelen? – Nee.
  • Hoe kan ik het oplossen? – Stel prioriteiten, delegeer taken, laat taken vallen.
  • Is het eigenlijk wel zo belangrijk? – Natuurlijk is het fijn om je huis spik en span achter te laten, maar noodzakelijk is het niet. Nogmaals, leg jezelf niet zoveel druk op.
  • Hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen? – Begin eerder. Je hebt feitelijk alle tijd en ruimte van de wereld, leer er op de juiste manier mee om te gaan.

… Je kan hier jouw specifieke situatie(s) invullen. Doe dit eens heel bewust. Waar loop jij tegenaan en hoe komt dit tot stand? Laat het een eyeopener zijn. Werk jezelf niet zo tegen, werk liever met jezelf mee.

7. Wees alert op jouw belevingswereld: hetgeen wat je doet, denkt en voelt

Op het moment dat je alert bent in wat je doet, denkt of voelt, kan je jouw gedachten en gedrag makkelijker signaleren. Keer naar binnen en stel jezelf een aantal verhelderende vragen:

  • Wat ben ik aan het doen? – Vind ik dit fijn? Nee » Waarom doe ik dit?
  • Wat denk ik? – Vind ik dit fijn? Nee » Waarom denk ik dit?
  • Wat voel ik? – Vind ik dit fijn? Nee » Waarom voel ik dit?

Wanneer je dit een aantal keren gedaan hebt ga je automatisch linkjes leggen in je hersenen. Je wordt je steeds bewuster van je eigen gedrag en je zal het in de toekomst sneller herkennen.

Voorbeeld:

Je hebt een negatief zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, en je moet een belangrijke opdracht inleveren op werk. Om je heen hoor je allerlei geluiden van collega’s dat deze opdracht zwaar telt voor je beoordelingsgesprek. Je bouwt spanning en stress op in jezelf:

  • ‘Stel je voor dat ik een onvoldoende beoordeling krijg, dan kom ik misschien wel zonder werk te zitten.’
  • ‘Deze opdracht is ingewikkeld, ik heb dit nog nooit gedaan.’
  • ‘Hij of zij komt zo zelfverzekerd over. Ik voel dat vertrouwen in mijzelf niet zoals andere collega’s dat uitstralen.’
  • ‘Kan ik dit eigenlijk wel?’

Zie je wat er gebeurt? Je haalt jezelf enorm naar beneden door allerlei negatieve dingen tegen jezelf te zeggen. Positief denken is hier niet bij, terwijl het juist zo belangrijk is om vanuit vertrouwen naar jezelf te kijken! Wanneer je alert bent, en dus heel bewust naar jezelf en de situatie kijkt, dan heb je door wat je doet, denkt en voelt. Signaleer het. Wanneer je het gesignaleerd hebt; keer dan naar binnen en zoek uit wat zich in jou afspeelt. Dit doe je door de juiste vragen aan jezelf te stellen en de daarbij horende antwoorden te zoeken.

8. Herken jouw gedachten en gedrag – ga na of deze van jou zijn of dat je deze overgenomen hebt van een ander

Iedereen heeft een bepaalde manier van denken en handelen. Maar is het wel terecht dat jij de dingen denkt die je denkt en de dingen doet zoals je ze doet? Is het jouw visie of heb je het klakkeloos overgenomen van iemand anders? Dit is de stap van herkenning. Onderscheid ook welke gedachten en gedragingen van jou zijn, en welke misschien wel bij iemand anders horen. 

Jouw gedachten en gedrag komen ergens vandaan, het is ergens ontstaan. Maar hoe?

Naarmate je ouder wordt vorm je een visie op bepaalde zaken, je doet tenslotte levenservaring op. Ook zal je voor een zeer groot gedeelte de gedachtegang en het gedrag dat je aangeleerd gekregen hebt vanuit je referentiekader meenemen.

Je referentiekader bestaat uit:

  • jouw opvoeding
  • gebeurtenissen in jouw leven
  • gedrag en de gedachtegang van je ouders, andere familieleden, je vriendenkring en collegae.

De overtuiging van de ander kan je helpen, maar het kan ook tegen je werken. Het kan jou sterk beïnvloeden en het speelt een grote rol in de keuzes die jij maakt.

Een ouder die bijvoorbeeld denkt vanuit:

  • angst
  • negativiteit
  • onzekerheid

zal dit meegeven aan het kind. Een kind zal dit altijd klakkeloos overnemen, wat logisch is. Het krijgt op dat moment namelijk aangeleerd dat bepaalde situaties eng, gevaarlijk, niet haalbaar of fout zijn. Dit alles zit verweven in jouw systeem en wordt onderdeel van jouw gedachtegang. Vanuit een bepaalde gedachtegang komt logischerwijs – gedrag. Het is een vorm van oorzaak » gevolg. Je hebt een oorzaak en door die oorzaak vertoon jij bepaald gedrag.

Wanneer je dit herkent en begrijpt geeft het je veel inzichten. Je kunt nu namelijk gaan onderscheiden wat van jou is en wat van de ander. Plaats hier vervolgens gedrag voor terug dat jou wél past, creëer je eigen visie.

9. Ga opzoek naar jezelf, wie ben jij en wat wil jij?

Ok, je weet nu:

  • hoe je niet wil doen
  • hoe je niet wil denken
  • hoe jij je niet wil voelen.

Maar hoe zou je het wél willen? Tijd voor een nieuwe ontdekkingstocht.

Sommige dingen heb je misschien helder voor ogen, daar hoef je niet naar opzoek te gaan. Andere dingen daarentegen kunnen onwennig aanvoelen.

  • Waar sta ik voor?
  • Wie ben ik nu eigenlijk?
  • Hoe kijk ik tegen bepaalde situaties aan?
  • Wat zijn mijn normen en waarden?
  • Op welke manier wil ik invulling geven aan mijn leven?

Dit zijn allemaal vragen die naar voren kunnen komen. En dat is hartstikke goed, want het zet je aan het denken over wie jij daadwerkelijk bent. Ga deze vragen dus aan. Behandel ze één voor één en neem er de tijd voor. Misschien kan je ze soms niet direct beantwoorden, heb dan het vertrouwen dat dit later aan bod komt. Je bent er dan op dat moment gewoon nog naar opzoek.

Natuurlijk is het vervelend als je even niet zo goed weet wie je precies bent. Je kan het gevoel hebben dat je uit- in plaats van in je kracht staat. Angst kan hier alle ruimte krijgen. Maar; het hoort er allemaal bij. Weer een gevalletje positief denken en acceptatie – heb vertrouwen.

10. Kijk bewust naar jouw gedachten- en gedragspatronen – behoud deze of vervang ze voor de juiste

Soms moet het eerst even troebel worden voordat het opgeruimd en overzichtelijk is.

Denk eens aan een oude rommelzolder opruimen. Eerst zit alles verstopt in allerlei hoeken en gaten, daarna zal het één grote onoverzichtelijke bende zijn met uiteindelijk hoopjes van:

  • spullen die je bewaart
  • weggooit
  • een aantal dingen waar je nog over twijfelt.

Als je al deze fases doorlopen hebt is alles geordend en overzichtelijk. Het is opgeruimd. Het is rustig.

In jouw systeem is het niet anders. Eerst ben jij je niet bewust van alle gewoontes en overtuigingen die vast geweven zitten in jouw systeem, ze zijn verstopt. Daarna word jij je ervan bewust dat er overtuigingen in jou zitten die niet goed voor je zijn of waar je niet achterstaat. Hiermee ga je aan de slag.

Kijk bewust naar jouw gedachte- en gedragspatronen en kies er daarna voor om deze:

  1. te houden
  2. weg te gooien
  3. of nog een tijdje langer te testen.

Dit kan zorgen voor onrust in jouw systeem – het kan je wankel doen laten voelen, om het vervolgens meer en meer rustiger te laten worden. Je hebt opgeruimd. Het wordt overzichtelijk. Je gaat gedachten en gedrag aanmeten die wél bij jou passen, en dat geeft je kracht.

11. Accepteer jezelf, anderen en de dingen zoals ze zijn

Herkennen en erkennen zijn twee losstaande begrippen. Herkennen is signaleren, erkennen is accepteren.

Je kan een bepaalde gedachtegang of specifiek gedrag misschien wel herkennen en begrijpen, maar dan ben je er nog niet. Je zult het eerst moeten accepteren voordat je verder kan. Accepteer dat dingen zijn zoals ze zijn, veroordeel jezelf of anderen niet. Het is zoals het is, en aan het verleden kan je niks veranderen. Dat is geweest. Het enige wat je kan doen is het accepteren, het een plekje geven. Hierdoor creëer je ruimte waardoor je vooruit kan gaan kijken.

Op het verleden heb je geen invloed. Op dit moment daarentegen, en daarmee ook de toekomst, heb je wel invloed. Besef dat je niet in het verleden leeft, je leeft nu – en nu kun je veranderen. Blik vooruit! Het is eigenlijk hetzelfde als met autorijden » focus op waar je heen wil want daar stuur je naartoe.

Jij bent de allerbelangrijkste persoon in jouw leven, niemand anders. Jíj beslist vanaf nu hoe jouw leven eruit komt te zien, niemand anders. Dat geeft veel kracht hè?

12. Gun jezelf de tijd

Het is onmogelijk om grootse veranderingen van het ene op andere moment plaats te laten vinden. Sterker nog – grootste veranderingen als deze hebben een lange intensieve tijd nodig. Het vergt training.

  • Eerst ga je zoeken.
  • Wanneer je het gevonden hebt zul je het moeten bekijken.
  • Hierop gebaseerd maak je een keuze, houd ik het of niet?
  • En als laatste laat je het los en plaats je er iets voor terug dat wél voor je werkt.

Iets wat jarenlang in jouw systeem gezeten heeft herken je niet binnen een dag. Het is onrealistisch om dit in zo’n kort tijdsbestek te herkennen, los te laten én er iets anders voor in de plaats te zetten. Besef dit en wijs jezelf hierop tijdens de moeilijke momenten.

 

Ik heb nog een ander interessant artikel gevonden op Growing Mindfulness, leuk ter aanvulling op dit artikel!

 

Positief denken vs. negatief denken – herken je de invloed die jouw mindset heeft op jouw leven?

 

Met Hugging a Cactus realiseer ik mijn droom om anderen te inspireren positief, vol vertrouwen en eerlijk in het leven te staan. Ik help je zelfinzicht te krijgen waardoor jij jouw burn out kunt voorkomen of overwinnen. Lees hier alle tips en inzichten!  - Anne

Pin It on Pinterest