Selecteer een pagina

Wanneer je een burn out hebt doe je er alles aan om je zo snel mogelijk beter te voelen. Rust, slaap en ontspanning zijn noodzakelijk voor je herstel – het is alleen niet de oplossing voor de kern van het probleem. Al jouw overprikkelingen, angstaanvallen, paniekaanvallen, hartkloppingen, pijntjes, neerslachtigheid en natuurlijk het gevoel van uitputting verhelp je hier niet mee. Je haalt de scherpe randjes er hoogstens van af, maar pakt hiermee niet de oorzaken van een burn out aan.

Allereerst wil ik een misverstand uit de wereld helpen, namelijk dat de reden van een burn out werkgerelateerd zou zijn. Situaties op of rond werk kunnen wellicht de druppel zijn, maar de werkelijke oorzaken van een burn out liggen dieper in jezelf. Hoe kan het anders dat een ander persoon in exact dezelfde situatie als jij geen burn out (klachten) heeft? De verwarring die ontstaat komt door het feit dat de symptomen meestal tot uiting komen:

  • op werk
  • in specifieke situaties
  • tijdens/na bepaalde heftige gebeurtenissen.

Dat is dus niet de kern, maar puur de situatie waarin het naar voren komt. Maar wat is het dan dat jou zo uitgeput heeft? Wat zijn de oorzaken van jouw burn out? Een burn out ontstaat niet zonder reden, hiervoor heb je een cocktail van bepaalde situaties en eigenschappen nodig. Er zal dus iets structureel in jou veranderd moeten worden, anders zal je nooit volledig herstellen en blijf je tegen dezelfde situaties aanlopen.

Lees hier de 12 meest voorkomende oorzaken van een burn out.

1. Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben

Verantwoordelijkheidsgevoel hebben, het is een fijne eigenschap die door anderen enorm gewaardeerd wordt. Het kan alleen ook je valkuil zijn als jij je alles aantrekt en alle lasten op jouw schouders draagt. De druk op werk en in het sociale leven wordt steeds hoger, er wordt alsmaar meer van je verwacht. Als jij je ook nog eens overal verantwoordelijk voor voelt en niks overlaat aan anderen – leg je jezelf veel te veel druk op. Het is niet vol te houden.

Voor de ander voelt het veilig en makkelijk om een enorm inlevend persoon als jij om zich heen te hebben. Iemand waar je altijd op terug kunt vallen en jou het liefst alles uit handen neemt. Mensen raken er ook aan gewend dat jij 120% geeft, wat jou weer het gevoel geeft dat je gas moet blijven geven omdat het anders onder jouw niveau is en het niet goed genoeg is.

Dit is een vertekend beeld, je houdt jezelf voor de gek. Je kan namelijk helemaal niet altijd 120% geven! Dat zijn sprintjes die je zo af en toe eens trekt om bijvoorbeeld een deadline te halen.

Je kan niet altijd sprintjes trekken, als je dat wel doet dan raak je burn out. Installeer een ‘stopknop’, anders blijven mensen beroep op je doen.

Drie zaken zijn belangrijk:

  • jij bent niet overal verantwoordelijk voor
  • jij bent niet verantwoordelijk voor de ander
  • jij kan niet alles in je eentje oplossen.

Zorg voor meer evenwichtigheid en bekommer je wat meer om jezelf. Projecteer het verantwoordelijkheidsgevoel dat je hebt op jou en jouw leven.

2. De ander belangrijker vinden dan jezelf

Het is heel mooi als je begaan bent met de ander. Maar wanneer je de ander altijd voorrang geeft en jij daardoor op een tweede plek komt te staan – ga je een tekort creëren in jezelf. Je zal jouw behoeften niet kunnen vervullen omdat je niet goed voor jezelf zorgt. Je ziet jezelf niet staan.

Zolang je de ander boven jezelf verkiest put je jezelf structureel uit. Er gaat alleen maar energie uit en er komt geen nieuwe energie binnen. Energie is jouw brandstof, en wanneer je brandstof op is – kom je stil te staan.

Als al jouw pijlen op de ander gericht zijn, wie richt zijn pijlen dan op jou? Niemand anders zal het voor je doen, het is jouw taak. Een beetje minder gericht zijn op de ander, een beetje meer op jezelf. Niemand kan zo goed voor jou zorgen als jijzelf. Jij weet precies wat je nodig hebt en welke handelingen je daarvoor moet verrichten.

3. Niet eerlijk zijn

Je mag al je emoties voelen en tonen. Sterker nog – emoties moeten gezien en gevoeld worden. Als je niet eerlijk bent naar jezelf raak je meer en meer van jezelf verwijderd. Het wordt een soort rol die je speelt. Altijd vrolijk zijn bestaat niet, niemand heeft een constante vrolijkheid in zich. Wanneer je altijd een lach op je gezicht hebt, en dus die vrolijkheid gaat forceren, kost het enorm veel energie omdat je jezelf simpelweg overvraagt.

Hoe harder jij je emoties negeert en wegduwt, hoe meer je jouw systeem ontregelt. Op een gegeven moment weet je steeds minder wie je bent, wat je voelt, waar je voor staat en wat jij wil. Om te kunnen herstellen van een burn out is het noodzakelijk dat je eerlijk bent naar jezelf.

En zeg nu eens: als je niet eerlijk bent naar jezelf, hoe kun je dat dan wel uitdragen naar de ander? Hierdoor krijgt de ander jou dus nooit écht te zien en kunnen ze weinig hoogte van je krijgen. Dit zorgt er vervolgens voor dat ze minder rekening met je kunnen houden en waardoor jij je weer minder gezien voelt. Het is een soort vicieuze cirkel die je zelf in stand houdt.

Je verstopt jezelf achter een masker/schild en dat is zonde, want je bent veel te uniek om niet gezien te worden! Van jou is er maar één, laat zien wat jij te bieden hebt. Doorbreek de vicieuze cirkel.

4. Het alsmaar streven naar perfectie + controledrang

Ken je ze? Mensen waarbij het nooit goed genoeg is, waarbij het altijd beter kan. Wellicht ben jij zelf zo’n persoon? Door niet tevreden te zijn met wie je bent en teveel van jezelf te verwachten leg je jezelf een enorme constante druk op.

Constante druk = stress en constante stress = een van de grootste oorzaken van een burn out.

Op het moment dat je teveel van jezelf verwacht is de kans groot dat je ook veel van de ander verwacht. Je oefent hiermee dus ook druk op een ander uit. Dit werkt niet altijd even bevorderlijk voor zowel werk- als privé relaties.

Het moeilijk kunnen afwijken van bepaalde zaken speelt een belangrijke factor. Het moet gaan zoals jij het voor ogen hebt. Je drukt daarmee overal jouw (niet altijd even positieve) stempel op. Wanneer iets anders loopt dan jij wil:

  • ben je het er niet mee eens
  • kan er ineens paniek optreden
  • raak je van slag

Waarom je dit doet? Je wil de touwtjes in handen hebben omdat je niet los kan laten. Je wil overal van op de hoogte zijn en het liefst alles zelf regelen zodat je weet dat het goed gaat – dan heb je er tenminste controle over.

Als je dingen niet los kan laten stapelt het zich op, er komt een moment dat er geen ruimte meer voor is en je het niet meer overziet. Het zou goed voor je zijn als je het allemaal wat meer van je schouders zou kunnen laten glijden.

Geef anderen wat meer ruimte, op die manier geef je jezelf namelijk ook meer ruimte… en rust!

5. Te loyaal zijn en daarbij je eigen grenzen overschrijden

Net als je verantwoordelijkheidsgevoel is loyaal zijn een mooie eigenschap, je kan er alleen ook in doorslaan. In dit geval is jouw systeem is afgestemd op het helpen van de ander, wie dan ook. Je wil het zo goed mogelijk doen, voornamelijk bij de mensen van wie je houdt, en je verliest jezelf hierdoor volledig uit het oog. Je kent je eigen grenzen niet en gaat er vervolgens stelselmatig overheen.

Niemand zal voor jou je grenzen aangeven – want hoe kunnen zij jouw grenzen kennen als jij ze zelf niet eens kent?

6. Gezinssysteem

Een gezin heeft een bepaald systeem wat bestaat uit alle gezinsleden. Ieder gezinslid heeft een bepaalde rol in dat systeem. Jij bent opgegroeid in een bepaald gezin met zo zijn eigen systeem en jouw specifieke rol. Vanuit daar is het grootste gedeelte van jouw persoonlijke streepjescode ontwikkeld – wie en waarom jij bent zoals je bent.

Je hebt bepaald gedrag aangeleerd gekregen. Als kind heb je geen keuze; je neemt alles in je op en groeit daarin mee, of het nu constructief of destructief voor je is. Maar als je eenmaal volwassen bent heb je die keuze wel, je kan nu dus bewust kijken naar dat wat wel of niet voor jou werkt – en hier vervolgens actie op ondernemen.

Hetzelfde geldt voor normen en waarden die je hebt meegekregen. De normen en waarden van jouw ouders/familie/vrienden hoeven niet per definitie jouw normen en waarden te zijn. Blijf dus altijd objectief kijken naar wat jij vindt en denkt.

7. Bevestiging zoeken bij de ander, en niet bij jezelf

De mening of inzichten van een ander kunnen voor jou van waarde zijn om bepaalde zaken af te wegen of jouw eigen gevoel te bevestigen. Maar wanneer je alleen maar afgaat op de mening van iemand anders en niet die van jezelf, beïnvloedt het jouw leven te veel.

Je legt al je vertrouwen neer bij de ander en vergeet daarbij jezelf. Je zoekt het buiten jezelf. Dat werkt enorm destructief, want je zegt indirect tegen jezelf dat je niet op jezelf kan vertrouwen.

Waarom luister je niet naar jezelf? Leer te vertrouwen op jouw eigen keuzes, inzichten en handelen. Je hebt niemand anders nodig om te doen wat goed voor jou is, jij bent de enige die weet wat goed voor jou is. Vertrouw op jou.

8. Je geluk af laten hangen van een ander

Andere mensen, hoeveel je ook van ze houdt, zijn een aanvulling op je leven. Jij bent het centrale punt van jouw leven, jij bent jouw leven. Zonder jou bestaat jouw leven niet, zonder de ander bestaat jouw leven wel. Dat geldt ook voor de ander.

Stop met je leven om bepaalde personen heen te bouwen. Leef jouw leven, doe de dingen zoals jij ze wil doen en richt je leven in op de manier waar jij gelukkig van wordt. Zolang jij je afhankelijk opstelt naar de ander laat je jouw geluk afhangen van die persoon. Je leeft niet voor de ander, je leeft met de ander.

Als je geen geluk bezit, hoe kan je het dan met iemand anders delen? Pas wanneer jij gelukkig bent met jezelf kun je dit geluk doorgeven.

Zonsondergang schaduw

9. Teveel waarde hechten aan hoe een ander over jou denkt

Onzekerheid is zeer destructief en een van de grotere oorzaken van een burn out. Wanneer jij je focus legt op wat een ander van jou denkt ga je je daar naar gedragen. ‘Vinden ze mij wel leuk?’ of ‘Doe ik dit wel goed?’. Je gaat gewenst gedrag vertonen, gedrag waarvan jij denkt dat anderen willen hoe jij bent.

Je plaatst hiermee de ander op een voetstuk en maakt jezelf klein. Daardoor zeg je eigenlijk tegen jezelf dat jij minder bent dan de ander. Niet eerlijk, toch?

Een belangrijke vraag die jij jezelf kan stellen is: waarom maak je de ander zo belangrijk? Het is maar een mening, visie of gedachtegang van een ander persoon. Niets meer dan dat.

De ene persoon weet zich beter te profileren dan de ander. Maar omdat iemand zelfverzekerd overkomt wil dat niet zeggen dat hij of zij meer waard is. Iedereen is gelijk, gedraag je daar ook naar. Neem wat meer ruimte in beslag, laat jezelf zien.

Hoe meer jij in je schulp kruipt, hoe meer ruimte er voor de ander is. En geloof me, er zijn altijd mensen die jouw onbenutte ruimte met liefde opvullen.

Voel je verantwoordelijk voor jezelf en hoe je je voelt, laat het niet afhangen van de ander.

10. Onverwerkte zaken

In ons leven maken we veel fijne en dierbare momenten mee, maar er komen helaas ook verdrietige en nare situaties voorbij. Belangrijk is dat deze trauma’s, emoties en gevoelens verwerkt worden.

Verdergaan met je leven is een positieve instelling, maar als je de stap van verwerking overslaat werk je jezelf in de nesten. Als je doorgaat en negeert wat er in je omgaat of wat er gebeurd is, zal je de klap later krijgen. Precies om die reden is dit dan ook één van de meest voorkomende oorzaken van een burn out.

Emoties moeten geuit worden, als dat niet gebeurt gaat het vastzitten in je lichaam en wordt het omgezet in spanning.

11. Spanningen en conflictsituaties

Als je veel in spanning leeft of werkt en ruzie om je heen hebt, heeft dat een grote invloed op je leven. Je bent constant alert, waardoor je een groot spanningsveld in jezelf opbouwt. Stress in zijn puurste vorm.

Constante spanning is heel slecht voor je lichaam en geest, één van de grootste oorzaken van een burn out zelfs. Het is een uitputtende bron die alle energie uit je zuigt.

Omdat je zo alert bent reageert je lichaam hier snel op. Je krijgt bijvoorbeeld:

  • hoofdpijn
  • hartkloppingen
  • adrenalinescheuten.

En dit alles zorgt er op zijn beurt weer voor dat je na de tijd nog verder uitgeput raakt dan je daarvoor al was. Omgevingen als deze zijn zeer destructief.

Zorg dat je een oplossing vindt, want een oplossing is er altijd.

Onweer in op zee

12. Overtuigingen die niet bij jou horen

Iedereen heeft een visie op bepaalde zaken, jij ook, maar is die visie wel van jou? Of is het de visie van een ander? De overtuiging van een ander hoeft voor jou niet de waarheid te zijn. Zet jezelf eens aan het denken: zijn er wellicht bepaalde overtuigingen die jij hebt en waar je je naar gedraagt, maar waarmee je het diep van binnen eigenlijk helemaal niet eens bent? Bijvoorbeeld: ‘je mag je zwakheid niet tonen’ of ‘negatieve gevoelens zijn uit den boze, alles mag alleen maar goed en positief zijn’.

Gedurende je leven kom je veel mensen tegen en iedereen heeft zo zijn eigen overtuigingen, normen en waarden. Voornamelijk als kind zijnde neem je alle overtuigingen van je ouders. Je vertrouwt ze volledig en weet niet beter, dus gaat helemaal op hen af.

Maar hoe ouder je wordt hoe meer jij je eigen visie kan ontwikkelen. Jij bent een eigen individu, het zou toch jammer zijn als je klakkeloos andermans overtuigingen overneemt? Hoe stellig een ander ook over iets kan zijn, het betekent niet per definitie dat dit ook opgaat voor jou. Kijk kritisch naar jezelf, kijk naar wat jij vindt.

Herken jij jezelf, of iemand anders, in één of meerdere punten?

 

Met Hugging a Cactus realiseer ik mijn droom om anderen te inspireren positief, vol vertrouwen en eerlijk in het leven te staan. Ik help je zelfinzicht te krijgen waardoor jij jouw burn out kunt voorkomen of overwinnen. Lees hier alle tips en inzichten!  - Anne

Pin It on Pinterest