Selecteer een pagina

Al een tijdje merk je dat je lichaam niet functioneert zoals het eerder deed. Je hebt letterlijk het gevoel dat je jezelf niet bent. Je bent sneller moe, emotioneel, prikkelbaar, hebt verschillende pijntjes, kortom: je zit niet lekker in je vel. Maar volhardend als je bent ga je gewoon lekker door, want kom op; je gaat natuurlijk niet toegeven aan iets wat op dat moment zo ontastbaar en klein lijkt… Toch? En ineens – BOEM – is hij daar, de burn out. Als donderslag bij heldere hemel. Dit artikel ga ik dieper in op het herstellen van een burn out.

De keywords waardoor jij kan herstellen van een burn out.

Er zijn een aantal keywords, sleutelwoorden, die er samen voor zorgen dat jij kan herstellen van een burn out:

  • vertrouwen
  • eerlijkheid
  • zelfcompassie
  • discipline
  • slapen
  • ontspanning
  • transformatie

Een uitgebreide omschrijving van alle keywords lees je hieronder!

Vertrouwen

Wanneer je instort en het leven gevoelsmatig uit je getrokken wordt weet je niet wat je overkomt. De grond wordt onder je vandaan geslagen en je bevindt je in niemandsland. Je zoekt steun bij een ander, maar hoe leg je aan anderen uit wat jij precies voelt? Enerzijds is het belangrijk en ontzettend fijn om een vangnet om je heen te hebben, maar écht begrijpen zullen ze je niet. Je kan je behoorlijk alleen voelen. Knap lastig om in een situatie als deze vertrouwen te hebben. En toch is het een heel belangrijk thema wanneer je wil herstellen van een burn out.

Maar waarom? Door vertrouwen te hebben creëer je een positieve visie. Op het moment dat je positief en oplossingsgericht in het leven staat laat je je niet beperken door negatieve gedachten als ‘ik kan het niet’ of ‘dit gaat nooit meer over’. Als je dit soort gedachten zou volgen, behaal je dan je uiteindelijke doel? Denk je dat zij jou helpen bij jouw herstel? Nee. Je praat jezelf alleen maar dieper in de put. Hoe dieper je in die put zit – hoe donkerder de put zal worden en hoe langer en moeizamer de klimtocht uit die put zal zijn.

En dat wil je niet, dus!

  1. Heb vertrouwen in jezelf.
  2. Heb vertrouwen in het proces waar je doorheen gaat.
  3. Heb vertrouwen in de toekomst.

Drie gouden regels. Ze zullen je laten groeien, verder dan je ooit gekomen bent.

Wellicht denk je nu: ja ja Anne, dat weet je allemaal mooi te brengen maar het is wel wat makkelijk gezegd. Ik begrijp het, ik begrijp jou – als geen ander. Ook ik heb gedacht dat het mij niet zou lukken, dat ik nooit uit die benarde situatie zou komen. Ik kan je één ding zeggen: eeuwig zonde hoeveel energie en tijd ik daaraan verspild heb. Angst is nooit een goede raadgever, onthoudt dat. Vanuit angst denk je beperkt en destructief. Laat je nu net een ruimdenkende en oplossingsgerichte geest nodig hebben om vertrouwen in de situatie en jezelf te krijgen…

Als je even vastloopt en niet weet wat te doen, richt je dan gewoon op zaken die jou wél gelukt zijn. Dit schept vertrouwen, want je hebt bepaalde dingen behaald waarvan je eerder dacht dat het je nooit zou lukken. Vertrouwen biedt dus ook houvast, heel fijn zo’n steunpilaar waar je af en toe even op kunt leunen.

Het geeft je ook inzicht in hoe krachtig je eigenlijk bent, hoeveel je aankan. Dus ja, ook jij kan herstellen van een burn out. Echt waar. Je denkt waarschijnlijk: ‘ja maar bij mij is het echt anders’. Ja dat klopt… Deels. De één heeft meer en/of andere symptomen dan een ander. Maar wat niet klopt is dat iemand anders wel zou kunnen herstellen en jij niet. Vergelijk jezelf niet met de ander, het is volkomen zinloos. Jij bent de ander niet en vice versa. Iedereen heeft zo zijn eigen proces, ga dus uit van je eigen kracht en bekijk nauwkeurig wat het precies is dat jij nodig hebt om te herstellen.

vrouw met blinddoek

Eerlijkheid

Je bent niet voor niks in een burn out beland. Blijkbaar zijn er bepaalde eigenschappen die jij je eigen gemaakt hebt, maar die jou eigenlijk helemaal geen goed doen. Om te kunnen herstellen van een burn out is het van groot belang dat jij die specifieke eigenschappen opspoort en vervangt voor iets dat wél voor je werkt.

Wat hierbij belangrijk is: wees altijd eerlijk naar jezelf. De enige manier waarop je jouw aandachtspunten kunt vinden – is door eerlijk te zijn naar jezelf. Stel jezelf een aantal vragen:

  • Tegen welke situaties loop ik aan?
  • Waardoor voel ik me rot in die situaties?
  • Wat is mijn aandeel hierin?
  • Hoe kan ik dit veranderen naar iets wat mij helpt i.p.v. tegenwerkt?

Niet altijd even leuk, maar wel ontzettend goed om te doen. Houd jezelf die spiegel maar voor, of als je het durft; laat iemand die jou goed kent, en wie jij vertrouwt, jou een spiegel voorhouden. Je hoeft niet perfect te zijn, sterker nog, dat zal je nooit worden. PLOP laat ik je meteen maar even uit die droom helpen. Niemand is perfect, perfectie bestaat namelijk niet. Er is altijd een hoger doel wat behaalt kan worden.

Stop met streven naar dat hogere doel. Het moment dat jij je er bewust van bent dat je goed bent zoals je bent, met al je onhandigheden en mindere kanten… Dat is bevrijdend!

Goed, eerlijk zijn dus. Daar hoort ook bij – het eerlijk zijn naar anderen toe. Leer je grenzen aangeven. Dit is een veelvoorkomende moeilijkheid waar mensen met een burn out tegenaan lopen. Om te herstellen van een burn out zul je alleen wel moeten leren om jezelf te laten zien en je gevoel kunnen uiten, benoemen wat je wel en niet wil. Een ik-boodschap is nooit aanvallend. Zeg bijvoorbeeld: ‘ik vind het niet fijn als je op deze manier met mij omgaat, ik voel me daardoor… (gekleineerd, niet gezien, aangevallen, voor het blok gezet)’ of ‘ik voel me niet fijn bij dit plan, kunnen we hier een andere oplossing voor bedenken?’.

Wanneer iemand zich toch aangevallen of geïrriteerd voelt, laat dat dan bij die desbetreffende persoon. Het kan zijn dat de ander dit niet van jou gewend is of dat ze er simpelweg niet mee om kunnen gaan. Het is hun onkunde, niet die van jou. Het enige wat je kan veranderen ben jij zelf – jouw gedrag en jouw handelen. Op het gedrag en het handelen van de ander heb je geen invloed. Dat is hun verantwoordelijkheid, dus laat het ook bij hen.

Zelfcompassie

Zelfcompassie, oftewel selflove oftewel zelfliefde… Geef er je eigen draai aan. Hoe je het ook wil noemen – de liefde die je voor jezelf voelt is cruciaal. Niet eens alleen tijdens het herstellen van een burn out. Het is echt het aller allerbelangrijkste wat er bestaat, knoop dat in je oren! Het is de basis van al jouw gedachten en handelingen, het is joúw basis. Alles wat jij denkt en doet vloeit voort uit het beeld dat jij over jezelf hebt. Zorg er dus voor dat dit een positief en evenwichtig beeld is. Zoek naar dat wat jou energie geeft of juist energie kost. Neem er af en toe eens lekker de tijd voor, qualitytime met jezelf. Heerlijk!

Jij bent altijd het centrale punt in jouw leven. Zonder jou zou jouw leven niet bestaan, zonder een ander bestaat jouw leven nog wel. Dat betekent dus dat iedereen om jou heen een aanvulling op jouw leven is. Van familie tot vrienden tot collega’s tot buren tot huisdieren, you name it. Zij zijn niet jouw leven, ze vullen je leven aan. Laat je geluk nooit van een ander afhangen, zorg dat je gelukkig bent met wie je bent en wat je doet.

  • Accepteer wie jij bent.
  • Accepteer waar jij voor staat.
  • Accepteer de keuzes die jij maakt of gemaakt hebt.

Als jij zelf niet weet waar je voor staat, wie je bent en wat je wil, hoe kun je dat dan overdragen naar anderen? Op het moment dat je dat wél weet sta je sterk en kom je krachtig over. Het is dan ook veel makkelijker om je grenzen aan te geven, én mensen weten beter wat ze aan je hebben.

Discipline

Een ander heel belangrijk keyword om te kunnen herstellen van een burn out is discipline. Doorzettingsvermogen. Je wordt namelijk keihard op de proef gesteld tijdens dit proces.

Er wordt regelmatig gezegd dat je een paar stappen vooruit zet en dan weer één stapje terug doet. In mijn optiek bestaat een stapje terug doen niet. Je kan alleen maar stappen vooruit zetten, ongeacht of het de juiste stap was of niet. Het is hooguit een stap opzij geweest, maar achteruit zal je nooit gaan.

Je maakt stappen vooruit en wordt dan gevoelsmatig ineens weer volle bak teruggeworpen. Ik zeg niet voor niks ‘gevoelsmatig’… Het nare, futloze en angstige gevoel dat erbij komt kijken voelt misschien hetzelfde als dat wat je eerder gevoeld hebt, maar je hebt geleerd van alle hobbels die je daarvoor al overwonnen hebt. Je boekt dus gewoon nog steeds progressie. Je gaat alleen even door een periode van strubbelingen heen, die weliswaar verschrikkelijk zijn, maar die je daarentegen ook zo ongelofelijk veel opleveren!

Er zijn periodes dat het best lekker gaat, je:

  • zit beter in je vel
  • kan meer aan dan op andere momenten
  • bent positiever
  • hebt meer vertrouwen in jezelf en in de situatie
  • bent minder geneigd angstig te denken.

Maar er komen ook korte periodes tussendoor waarin je:

  • volledig opgebrand bent
  • slecht slaapt
  • veel piekert
  • weinig vertrouwen in jezelf en in de situatie hebt
  • neerslachtig en angstig voelt
  • je onderuit geslagen voelt.

Die periodes zijn enorm heftig, heel zwaar, maar ze zijn het dubbel en dwars waard! Waarom? Omdat je juist in die periodes jouw aandachtspunten voorgeschoteld krijgt. Ze komen allemaal aan bod, stuk voor stuk en één voor één. Bij mij duurde zo’n periode gemiddeld twee à drie weken, en na die dre weken merkte ik ineens dat ik weer nieuwe (grootse) inzichten gekregen had. Noem het sprongetjes. Ik was verder gekomen dan ik daarvoor stond, fantastisch toch? Duidelijke vooruitgang.

Wat ik met nadruk adviseer is, opschrijven:

  • hoe jij je voelt in bepaalde situaties
  • wat je voelt in welke situaties
  • wat je denkt in welke situaties
  • hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt.

Op deze manier schrijf je eigenhandig hét bewijsmateriaal van jouw vooruitgang. Je kunt bepaalde stappen zien die je gemaakt hebt, en je zult ook patronen herkennen. Vooral die laatste gaat je veel brengen. Het is dus belangrijk dat je hier discipline voor opbrengt.

Van opgeven is geen sprake, je moet doorgaan. En wanneer je er vol goede moed tegenaan gaat maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Het kost je minder energie, je bent positiever, je herstelt sneller en ziet kansen i.p.v. problemen waardoor je goede inzichten hebt.

Ik gok dat je de kracht van discipline nu waarschijnlijk wel inziet.

vrouw op bed gooit boeken

Slapen

Juist, slapen. Ik heb het al eens eerder benoemd, maar dit is zo belangrijk dat het absoluut in dit rijtje thuishoort. Kort maar o zo krachtig: slapen = herstellen.

Door het slapen komen er tijdelijk geen prikkels bij je binnen. Het gaat aan je voorbij, je zintuigen krijgen rust. Heerlijk! Maar er is nog een belangrijke reden waarom slapen een grote rol speelt binnen het herstellen van een burn out.

Wanneer je slaapt krijgt je onderbewustzijn de ruimte om alle prikkels van binnenuit en buitenaf te verwerken en te ordenen. Een powernap maakt al een groot verschil. Het haalt de scherpe randjes af van de overbelasting die je voelde, waardoor je weer wat alerter bent en helderder kunt denken. Je functioneert duidelijk beter dan voor je slaapje. Test het eens bij jezelf.

Hoe groot is het effect van een goede nachtrust wel niet als je van zo’n kort dutje al een enorme oppepper krijgt? Buiten de directe effecten van goede slaap heeft het ook een ongelofelijk krachtige werking op verschillende andere zaken. Je kan gewoon een stuk meer aan, zowel fysiek als mentaal. Je bent bijvoorbeeld minder vatbaar voor:

  • hart- en vaatziekten
  • angsten
  • depressie.

Er wordt gezegd dat je ongeveer zeven à acht uur per nacht moet slapen. Dit is een gemiddelde en dat betekent dus dat het niet voor iedereen geldt. Kijk altijd naar datgene wat jij nodig hebt. Het kan namelijk net zo goed zijn dat jij meer slaap nodig hebt dan die 7 à 8 uur per nacht. Ikzelf merk dat ik veel uitgeruster ben en beter functioneer als ik negen uur slaap.

Zoek voor jezelf uit hoeveel slaap je nodig hebt, test het uit. Het zal z’n vruchten zeker afwerpen!

Ontspanning

Er wordt vaak geadviseerd om veel te slapen en daarbij zeer weinig te ondernemen. Rust, rust, en nog eens rust. Hier ben ik het deels mee eens. Veel slaap, zoals in het kopje hierboven beschreven, is zeker belangrijk tijdens het herstellen van een burn out. Ook rust is erg belangrijk, maar teveel rust kan juist het tegenovergestelde effect hebben van dat wat je wil bereiken.

Denk je eens in; je zit niet lekker in je vel, je bent een beetje angstig over wat er allemaal met je gebeurt, je weet niet wat je met jezelf en de situatie aanmoet en je bent volledig uitgeput. Je krijgt het advies om vooral niet teveel te ondernemen. Dan denk jij: ‘nou, dat is mooi! Ik ga gewoon lekker thuis zijn, in bed liggen en niks doen. Dan ben ik er vast snel weer bovenop.’ Je had zelf toch ook al het gevoel dat je niet tot veel in staat bent, dus je volgt het advies op… Maar wat denk je dat er gebeurt op de momenten dat je aan het niksen bent?

Precies!

  • Je gaat nadenken over wat er allemaal toch met je aan de hand is.
  • Op een gegeven moment vergroot je elke gedachte steeds meer uit – puur en alleen omdat je niks om handen hebt.
  • Hetzelfde geldt voor fysieke en mentale symptomen.
  • Je gaat de zaken steeds meer overdenken – probeert voor alles een oplossing te vinden.

Nadenken over zaken, daar is natuurlijk niks mis mee. Heel verstandig zelfs. Alleen is overdenken, ook wel piekeren genoemd, zeer destructief. Het wordt al gauw een gewoonte voor je om alles uit te vergroten en je focust daarmee op de verkeerde dingen. Je weet wat ze zeggen; waar je focus op ligt – dat groeit. Goed nieuws! Dit betekent namelijk dat wanneer jij je op de juiste en positieve zaken focust, deze zullen groeien. Met groeien bedoel ik dat die dingen meer naar voren zullen komen in jouw leven.

Goed, je kan je ontspanning dus ook zeker uit andere bezigheden halen dan alleen slapen en rusten. Denk aan:

  • sporten (yoga, fitness, hardlopen, tennissen… you name it)
  • lezen (romans, detectives, maar ook inspirerende en inzichtelijke boeken)
  • muziek maken
  • schrijven
  • schilderen
  • koken
  • de natuur in
  • je telefoon wegleggen (enorm grote ontspanningsfactor! Je telefoon geeft ontelbaar veel prikkels)

Je kan hier natuurlijk invullen wat je maar wil, zolang het maar ontspannend voor je is. Leg je gevoel erin, leer om zoveel mogelijk dicht bij jezelf te blijven.

Zo min mogelijk prikkels om je heen wordt vaak als prettig ervaren. Heel logisch aangezien je hersenen die prikkels juist zo moeilijk kunnen verdragen en verwerken.

fjord uitkijk rots

Transformatie

Om de transformatie die jij zo hard nodig hebt door te kunnen maken, is het nodig om te weten waar de burn out vandaan komt. Alleen dan kan echte verandering plaatsvinden, en kan je herstellen van een burn out. Want hoe kun je iets veranderen als je niet weet wat je moet veranderen?

Dus:

  • Wat is het dat jou zo uitput?
  • Over welke grenzen ga je?
  • Waardoor komt het dat jij bepaald gedrag vertoont in bepaalde situaties?

Verdiep je in jezelf en je verleden. Durf daarbij je hele referentiekader uit te pluizen. Dit is een grote factor binnen het herstellen van een burn out.

Iedereen is opgegroeid in een bepaald systeem waar gezinsleden en andere familieleden allemaal een bepaalde rol hebben. Uit deze zaken kun je ongelofelijk veel informatie verkrijgen. Haal ook eens de manier waarop je bent opgevoed aan.

En genetisch gezien, hoe zit dat? Heb jij misschien bepaalde eigenschappen van je ouders of andere familieleden die jou niet helpen in het leven? Probeer kritisch te kijken en onderneem vervolgens actie om er gedrag voor in de plaats te zetten dat wél voor jou werkt.

Ik ben normaal gesproken erg van het ‘neus vooruit en wat gebeurd is is gebeurd’ principe, maar in dit geval kan het je behoorlijk helpen om verschillende gebeurtenissen die in het verleden plaats hebben gevonden eens te bekijken. Die gebeurtenissen hebben je gemaakt tot wie je nu bent. Best wel een effectief actiepunt dus!

Het is vaak een soort vicieuze cirkel waarin je zit. Je hebt bepaald gedrag, dat gedrag creëert situaties en in die situaties ga jij over je grenzen en raak je uitgeput. Probeer het punt waar de vicieuze cirkel start eens te herkennen. Als je weet waar het vandaan komt dan kun je er wat mee gaan doen.

Weet jij waar jouw vicieuze cirkel start?

Met Hugging a Cactus realiseer ik mijn droom om anderen te inspireren positief, vol vertrouwen en eerlijk in het leven te staan. Ik help je zelfinzicht te krijgen waardoor jij jouw burn out kunt voorkomen of overwinnen. Lees hier alle tips en inzichten!  - Anne

Pin It on Pinterest