Selecteer een pagina

Burn out klachten

Burn out klachten verschillen per persoon. Symptomen van een burn out kunnen zowel lichamelijk als geestelijk tot uiting komen. Denk hierbij aan het hebben van hoofdpijn en duizelingen ervaren – tot het ontwikkelen van een angststoornis en daardoor totale vrijheid verliezen in jouw leven. Er zijn manieren waardoor jij bepaalde burn out verschijnselen los kunt laten, maar daar gaan we het hier niet over hebben.

Waar we het hier wél over gaan hebben zijn de burn out klachten die het meeste voorkomen.

1. Moe, moe, moe

Intense vermoeidheid slaat toe, en dat in het kwadraat. Totale uitputting zou je ook wel kunnen zeggen. Zowel mentaal als fysiek. Elke kleine inspanning kost jou energie die je simpelweg niet bezit, je staat namelijk constant diep in het rood en hebt geen marge waar je je af en toe eens op kunt beroepen.

Je mag je voorstellen dat een gemiddelde ochtendroutine als “het opstaan uit bed, een lekkere douche pakken, je aankleden en verzorgen, een ontbijtje maken en verorberen” niet zomaar energie vretend, maar gewoon totaal slopend is. Je kan direct je bed weer in, dà-hag nieuwe dag!

Geef hier dan ook aan toe. Leg jezelf geen druk op door afspraken te maken of dingen van jezelf te ‘moeten’. Het heeft geen zin. Zolang jij door blijft hobbelen terwijl je nul (reserve) energie opgebouwd hebt; blijf je onderuit gaan. Slapen, natuur, sporten, fijne mensen om je heen, goede gesprekken voeren en zoeken naar de oorzaak zijn goede tijdsbestedingen – maar dat alles wel in jóuw tempo! Iets met keyword 😉

2. Gespannenheid

Of zeg maar gerust, overspannenheid. De boog heeft te lang gespannen gestaan waardoor jij in een overspannen situatie terecht gekomen bent. Als er geen acties ondernomen worden om de boog zo nu en dan wat meer te laten vieren dan knapt het op een gegeven moment en beland je in een burn out.

Dit gevoel van gespannen-zijn, zowel lichamelijk als geestelijk, is maar lastig los te laten; het is er namelijk continu. Je spieren zijn onbewust aangespannen, je ziet snel problemen in situaties en je bent prikkelbaar.

Heel vervelend, voor jou en ook voor eventuele naasten. Maar… Het is even niet anders. Je hebt ruimte nodig, gun jezelf die ruimte. Natuurlijk kun je rekeningen houden met de ander door je bitcherigheid binnen de perken te houden, maar wees verder wie je bent – volkomen jezelf met al je plussen en minnen!

3. Niet kunnen ontspannen

We borduren nog even voort op punt 2. Want doordat je te ver gegaan bent en je boog te lang gespannen heeft gestaan lijkt het bijna onmogelijk om te kunnen ontspannen. En doordat je niet kunt ontspannen kun je niet opladen.

Voor je het weet bevind jij je in een overduidelijke vicieuze cirkel: Overspannen -> niet kunnen ontspannen -> niet kunnen opladen.

De bal onderwater blijven duwen heeft een vervelend effect, namelijk: hij schiet hoe dan ook een keer loeihard de lucht in, recht in je gezicht! Stop dus met emoties + meningen weg te stoppen en je aan te passen aan alles en iedereen om je heen, je zult verstelt staan hoeveel spanning dat afneemt.

Als de spanning er eenmaal wat van af is zul je steeds beter kunnen (leren) ontspannen. Ja, leren; want gek genoeg is niet iedereen een ster in ontspannen! Ikzelf heb er eerlijk gezegd nog steeds wel eens moeite mee. Vooral de overgang van superdruk naar ontspanning. Vier achtereenvolgende drukke werkdagen en vervolgens drie dagen vrij, pompiedom wat moet ik in hemelsnaam met al die vrije tijd? Het goede nieuws is dat ik mij er bewust van ben, waardoor ik ernaar kan handelen. Creëer bij jezelf ook dat bewustzijn.

4. Je overziet de dingen niet

Teveel tegelijk doen (oftewel multitasken), óf iets wat te ingewikkeld is? Het is niet haalbaar voor iemand met burn out klachten. Binnen enkele seconden/minuten heb je het gevoel alsof je hersenen crashen – ‘dzzzzzt’ – het is simpelweg teveel. Je overvraagt jezelf, je hersenen kunnen het niet verwerken.

Keuzes maken; nog iets wat niet bepaald aan iemand met een burn out besteed is. En dan heb ik het niet over een beslissing waar je leven van afhangt, nee – ik heb het hier over een vraagstuk als ‘wat eten we vanavond’. Je overziet de dingen niet. Korte termijn denken, dat is iets wat je met moeite voor elkaar weet te boksen. Even naar de supermarkt om weekboodschappen te halen – absolute no go! Sterker nog, je kunt niet eens bedenken wat je allemaal nodig zou hebben voor een hele week. Vandaag, daar heb je je handen al vol genoeg aan.

Leg jezelf die druk dan ook niet op, en láát het je ook niet opleggen. Alles in je eigen tempo. Je merkt vanzelf wel wanneer je ergens aantoe bent, vertrouw daarop. Overhaast niet.

5. Slaapproblemen

Slapen – wat een heerlijkheid en wat is het toch gezond… Als het je in ieder geval lukt om te slapen!

Eén van de meest voorkomende burn out klachten is toch wel slapen, of eh… Juist níet! Want in slaap vallen en wakker liggen zijn zeer veel voorkomende symptomen van mensen die kampen met een burn out.

Juist slaap is ontzettend herstellend, even lekker jezelf resetten. Des te meer frustrerend is het als je ligt te piekeren of wakker schrikt door nachtmerries of onderbewuste onrust.

En wat doen de meeste mensen vervolgens? Kijken hoe laat het is en over hoeveel uur de wekker gaat. Ai, daardoor creëer je alleen maar meer onrust! Cirkeltje rond, op deze manier houd jij jezelf namelijk wakker. Je kan er beter even uit gaan, een kop thee voor jezelf zetten en daarna weer terug je bed in. Op deze manier rem je de stress af – in plaats van dat je stress opbouwt. Vaak val je vervolgens makkelijker in slaap dan dat je zou zijn blijven liggen woelen.

6. Concentratie- en geheugen klachten

Concentratie en geheugen, niet de grootste pluspunten van een burn out-er!

Je:

  • kunt niet meer op woorden komen
  • vergeet namen van bekenden
  • kunt gesprekken niet volgen, dwaalt na twee zinnen af
  • en als klap op de vuurpijl schrik je ook nog eens van het feit dat je fiets niet thuis staat; denkt vervolgens dat ‘ie gejat is terwijl je fiets in werkelijkheid met smart op je staat te wachten bij het station nadat je hem daar vanmorgen zelf naartoe gefietst hebt…

Tja, niet fijn en het kan je flink onzeker maken. Je gaat aan jezelf twijfelen, en dat is heel begrijpelijk. Maar wanneer jij je realiseert dat het eigenlijk helemaal niet zo gek is wat er met je gebeurt neemt die angst en twijfel af.

Het enige wat er aan de hand is, is namelijk: je hersenen zijn overbelast en kunnen alles niet snel en goed verwerken. Daardoor komen burn out klachten tot uiting. Wanneer je jezelf de tijd en rust gunt om op te laden en te herstellen ga je vanzelf weer beter functioneren. Hoe drukker jij je maakt – hoe meer de burn out symptomen op zullen spelen.

7. Non-stop piekeren

‘Wat nu als dit nooit meer overgaat, wie kan mij garanderen dat deze moeilijke tijd ooit een keer voorbij is? Natuurlijk zijn er momenten dat het even wat beter gaat, maar na zo’n twee weken ben ik weer volledig terug bij af! Angsten, torenhoog spanningslevel… Er komt geen eind aan. Zie je nou wel, dit gaat nooit meer stoppen. Het komt telkens terug. Net als ik denk dat het wat beter gaat gaat het weer mis. Wat is er toch mis met mij?’

Dit zijn typische gedachten voor iemand met burn out klachten. De malle molen in je koppie gaat maar door. Denk je alleen dat het een enigszins zinvolle activiteit is? Nee. Begrijpelijk? Dat wel. Je wil zo graag níet in deze situatie zitten, en je kan geen kant op – of eigenlijk toch wel? Ja! Je kunt vooruit, super positief toch?

Het enige is: het heeft tijd nodig. Tijd en inspanning. Je zult vertrouwen moeten leren hebben in jezelf en het leven.

Al die piekergedachten – laat ze los. Je sleurt jezelf binnen een paar seconden totaal de diepte in, en laat nu net dáár je zoveelste ‘slechte flow’ van start gaan. Jij bent je gedachten niet, je kunt jouw gedachten zelfs sturen! Kwestie van oefenen. Focus op dat waar je naartoe wilt, nog zo’n keyword 😉

8. Niet met je emoties om kunnen gaan

Radeloos kun je ervan worden; ‘wat gaat er nu toch allemaal in mij om, wat gebeurt er met me?’. Je kunt niet goed onder woorden brengen wat je voelt en waarom. Het is één grote warboel. Normaal reguleert je lijf dit automatisch, nu niet. En het valt je op omdat er niets gebeurt, je voelt je vlak, en je weet ineens niet meer hoe je waar op moet reageren. Alle emoties en gevoelens lopen door elkaar.

Met name angst kan hierdoor gaan overheersen. Je krijgt geen grip op je emoties en gevoelens, je weet niet wat je overkomt en voelt ook nog eens vervelende mentale en lichamelijke burn out symptomen – helemaal niet gek dus dat dit je beangstigt.

Het niet om kunnen gaan met je emoties en gevoelens (of die van een ander) valt dan ook absoluut onder de noemer ‘meest voorkomende burn out klachten’.

Alles ligt even overhoop, met de nadruk op even – want het is iets tijdelijks! Probeer het fonkelende lichtje aan het einde van de tunnel goed in het vizier te houden.

Nienke Thurlings van Jong Burnout heeft een fijn artikel geschreven over wat zij dacht nooit meer te kunnen na haar burn out. Lees het eens, het kan je net dat beetje vertrouwen geven wat je soms even nodig hebt.

 

Herken jij je in de bovenstaande punten – en heb je goede aanvullende tips voor mede burn out-genoten? Elke tip, dus ook die van jou, kan voor een ander een doorbraak zijn in het ontwikkelingsproces van iemand met burn out klachten. Voel je vrij om ze hieronder te delen!

Met Hugging a Cactus realiseer ik mijn droom om anderen te inspireren positief, vol vertrouwen en eerlijk in het leven te staan. Ik help je zelfinzicht te krijgen waardoor jij jouw burn out kunt voorkomen of overwinnen. Lees hier alle tips en inzichten!  - Anne

Pin It on Pinterest